Friday, July 17, 2009

Tremendous Birthday Gift from God!


I would like to remark this as the tremendous birthday gift in my life..our 'Shahmeen Aqleena'. Syukur Alhamdulillah semua nya dah selamat. Macam tak percaya i have my Shahmeen Aqleena in my arm earlier than expected due date, which supposedly on this coming sunday 19th July 2009. Aqleena born 11 days earlier (8th July 2009 - 6 days after my birthday).
Sebelum Aqleena lahir, saya mmg dah beberapa hari mengulang ke hospital due to my HBP untuk pregnancy day stay, start from 3rd July 09 (friday). Following monday and tuesday pun pegi juga lagi. Tapi on tuesday morning tu (7th July 09), saya dapat show, which was saya pun quite uncertain (is that a show or bukan?). Sampai hospital, saya bagitau midwive pasal show yang keluar tu..but then midwive cakap, nanti dia bagitau doctor. So saya pun buat treatment macam biasa sampai laaa ke petang. Takde rasa sakit pun..cuma rasa tighten yang kuat dari biasa.
Petang bila dah habis treatment..doctor datang check. Saya bagitau doctor and she confirmed that i have dilated 2cm. yahooooooooooooooooooo! Rasa seronok sangat masa tu sebab baby dah nak lahir anytime soon.

Around pukul 3pm macam tu, saya balik. Rezan fetch macam biasa, ntah kenapa hari tu saya taknak drive. Malam pukul 7, rasa tightening yang lagi kuat and semakin kerap, and it last for 40-50 seconds. uishhhhhh..dalam hati cakap 'beranak ke aku malam ni??? ini ke sakit nak beranak????' Pukul 11 malam ada rasa sakit sikit, macam senggugut yang very mild. Masa ni dah call hospital twice..but diorang tak kasi datang lagi. Pukul 12 malam call hospital lagi. Kali ni saya berkeras cakap nak datang hospital juga, sebab its was only me and rezan at home, and this is our first time. We totally do not know weather or not i'm in labour.

Sampai hospital, diorang buat Cardiotocography (CTG) untuk pick-up baby heart beat as well as contraction. Memang ada contraction dah masa ni, cuma saya belum rasa sakit. Saya and rezan bermalam kat hospital malam tu. Midwive yang jaga saya malam tu, nama nyer Racheal..sungguh comel and baik!

Esoknye..pukul 8 pagi..midwive tukar shift. Kali ni Suzanne pulak on duty. Tinggi lampai orang nyer and sangat lemah lembut, cantik pulak tu! So Zuzanne check, dia kata baru dilate 3 cm!! haperrrrrrrrrrrrrr??????????? punya laaa lama baru 3 cm. So Suzanne bagi option samada nak break water or nak tunggu (which is kalau tunggu naturally mgkn amik masa more than 24 hours). Saya masa tu nak semuanya settle cepat, so saya cakap..pecahkan aje!

Lepas water broke..bermula laa fasa sakit tuhhhhhhhhh!! hadeiiiiiiiii memang takleh tahan. Sakit yang tak boleh saya nak ungkap dengan kata2. Lepas sejam lebih menahan sakit, saya minta drug, diorang bagi gas. Gas tu macam tak working on me. Saya mintak yang lagi kuat, diorang bagi pentadine. So dapat la bertahan sikit. Lepas lebih kurang 3 jam lebih bersabung nyawa...lahir laaa puteri kami..Shahmeen Aqleena bte Sheikh Abdul Rezan @1.25pm @ 2.945kg @ Royal Women Hospital, Randwick NSW, Australia.

18 comments:

Spices of Life said...

alhamdulilah.... semua selamat.. oh lega akak rasa for you. im so happy both you and the baby are in the best of health., allaaaa so comel anak you.. i nak kiss kiss kiss the soft baby's skin and the sweet sweet scent of the baby.

She is so adorable. correct me if im wrong . is she your first born? i read the blog that this is the first time you were experiencing labour. TAHNIAH again..

iu rf said...

alhamdulillah... cutenyeee.. msh geram ngan gamba bb ni.. hidung dia manchung eh.. cam auntie iu dier..ekekekeke

selamat berehat dan berpantang kak!!!

Ayu said...

Congratulations on your arrrival of bundle of joy!!!!..Semoga, Aqleena menjadi tali penyambung antara both of you and husband..Welcome to the club!!

Hana' Yusuff said...

alhamdulillah. congrats ye fida...
akhirnya permata yg ditunggu dalam dakapan.. syukur..rasa seronok sgt!
so, pantang ber3 atau siapa lagi yg ada? take care ye fida..

Unknown said...

salam..alhamdulliah telah selamat melahirkan baby yang comel...
jaga diri semasa dalam pantang ye..

Rozie said...

tahniah fidah...haku ni x leh tgk bb baru lahir...mesti rasa sebak, berjuraian air mata...huhuhuh...haku tumpang gumbira diatas kelahiran bb girl yg comel ni....

Ayaana Nayla Health and Beauty said...

taniah|!! ur sweet daugther tu same birthday dgn hubby i!!hihi....cumilnya namanya...cam arabbb

Shafidah Shamen said...

Kak Azieda,
thanks ya..! Yup..this is our first child..hehehhe

IU,
Iyolahhh tuuuu :P

Ayu,
thanks...insyallahhh kan!

Hana,
Mak ngan abah saya ada sini..so kami ber5! :D

Kak Ina,
tinkiuuu

Rozie,
Alahaiii rozie...mesti sayang baby nihhhh :D

Ctnik,
lahhh sama kerrr hehehhehehe

Suzi said...

salam fida...tahniah!!!
alhamdulillah, baby yg comel dah selamat lahir...
take care!!

VG said...

Congratulations Fidah....Shahmeen is sooo cute. She will be a stunner when she grows up. All the best and hope to catch up with you and baby soon when you come to Canberra. Muah....to you and baby.

Me said...

Congrats congrats to both of u!! alhamdulillah sumer selamat.. nanti aku gi jenguk ko eks..

-ija-

Cik Kham & Co said...

beb ..anak ko comel banget...

CatlinaFly said...

tahniah atas kelahiran baby.. :)

zaliana said...

Fidah..tahniah ya! turut sama meraikan kehadiran Aqleena :D

Shafidah Shamen said...

Suzi, Vin, Ija, Nor, Catlina & Za..sorry sorry sorry...lambat bebenor dapat reply yerrr...thanks all for the greets! Sayang u guys!

Hani Yuhani said...

alahai...comeynye dia!!!!
i'm so so so jealous!!!

Yani said...

Tahniah!!!

MAK TEH said...

tahniah skrg dah bergelar ibu..kena byk bersabar skrg..tentu payah dah nak dapat beauty sleep le ni kan ?